Я - класний керівник

Виховна година на тему: 
Хліб –
усьому голова
( 6 Б клас)


Мета: Актуалізувати знання дітей про шлях хліба від поля до столу, розширити поняття хліб-годувальник, ознайомити з народними переказами про хліб, учити бережно поводитись з хлібом, берегти його.
Обладнання: приказки, прислів’я про хліб, на столі на вишитому рушнику хліб, вироби з тіста, у вазі стоять колоски. Святково прикрашена класна кімната вишитими рушниками, дитячими малюнками про хліб.,виставка  книг,ноутбук,екран.


Вчитель     Добрий день, дорогі наші гості!
Добрий день, дорогі наші друзі! Запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру.

Учень.  
Візьму я в руки хліб духмяний,
Він незвичайний, він святий,
Ввібрав і пісню, й працю в себе,
Цей хліб рум'яний на столі.
Йому до ніг вклонитись треба,
Він - скарб найбільший на землі.
(Грає легка музика, виходять хлопець  та дівчина в українських костюмах із хлібом і сіллю в руках та промовляють).

Учениця   
Дорогих гостей ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов'ю і миром!
Для людей відкрита хата наша біла,
Тільки б жодна кривда в неї не забігла.
Хліб ясниться в хаті, сяють очі щирі,
Щоб жилось по правді, щоб жилось у мирі.

Учень
Ми хлібом-сіллю друзів зустрічаєм.
Хай в світі буде більше в нас братів,
Хай в кожній хаті будуть короваї.
Щоб люд ніколи хліба не просив.

пісня
Вчитель   
Сьогодні ми поведемо мову про те, без чого не уявити ні степові далі, ні світанку, ні рідного дому, ні самого життя.
- З давніх часів і до наших днів в усіх народів вважалося найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Український народ над усе цінує хліб, сіль і честь. Хліб – достаток, сіль – гостинність і щирість, честь – то людська гордість.
Будь-яке свято не обходиться без паляниці, хліб і сіллю зустрічають дорогих гостей, з хлібом проваджають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого (на здоров’я і достаток), виряджаючи  сина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць. В останню дорогу виряджають людей, теж з хлібом. Наше життя нерозривно пов’язане з хлібом. Він з нами в повсякденному житті; в горі і в радості.
-           Діти, ви коли-небудь нюхали, як пахне хліб?
Учень 
Ось він – хлібчик духовитий
     З хрустом кірочки смачний
   Ось він теплий,
       Щедрим сонцем золотим.
        І на стіл у кожний дім
          Завітав, з’явився він.

Вчитель 
А ви задумувались звідки і з чого починається хліб?

^ 1-й учень. 
Хліб починається з маленької зернини, яку посіяли у теплий вологий грунт, з неї проростає рослина, яка викидає пшеничний колосок. Влітку зерно дозріває. Потім комбайнери його збирають, а водії відвозять на елеватор, де його провіюють і сушать.

^ 2-й учень. 
Готове зерно везуть до млина, там його мелють на борошно. А потім з борошна на хлібозаводі печуть духмяний та поживний хліб.
Вчитель. І насправді діти, хлібна зернина – це таке досконале створення природи. В такій малесенькій зернині закладене життя. Ми, від зернини до готового смачного хліба дійшли дуже швидко, а на справді багато людей прикладають свою працю, щоб ми з вами їли смачний хліб

Учень. ^ 
Пахне хліб.
 Пахне хліб,
 Як тепло пахне хліб!
 Любов`ю трударів
 І радістю земною,
 І сонцем, що всміхалося весною,
 І щастям наших неповторних діб –
 Духмяно пахне хліб).

Вчитель 
Важка праця хлібороба. Це недоспані ночі, напружені дні, висушені сонцем обличчя, мокра від поту сорочка. Зараз на допомогу людині прийшла техніка – трактори, комбайни, машини. А у давні часи кожен колосочок мали зібрати руки селянина, зростити його. Хто з вас пригадає, як раніше вирощували хліб.

1-й учень . 
У давнину вирощували хліб у тяжкій праці. Землю орали сохою, зерно висівали вручну.

2-й учень. 
А коли зазеленіють хліби, за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його, несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай.

3-й учень. 
І коли приходив час збирати врожай, то теж на поле в перший день виходили цілими сім'ями хлібороби, чисто одягнені, з хлібом у руках. Господар, повернувшись на схід сонця, промовляв: «Дай, Боже, час добрий, і в пору, і в доброму здоров'ї пожати, та й на той новий рік дочекати».

4-й учень. 
Жали золоті колосочки серпом, або скошували косою. Снопи складали в копички. А перший вижатий сніп приносили додому, примощували на покутті, де він стояв до закінчення жнив. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах.

Вчитель. 
Діти, а яку народну пісеньку ви знаєте про косарів?
(Українська народна пісня «Вийшли в поле косарі»).

Учень
У віршах, оповіданнях, казках згадується хліб, і скрізь він названий «золотим». Хліб порівнюється із сонцем, із золотом, і це -справедливо.

Учениця.
Осінь брала відра золоті,
Пшениці озимі поливала
Потім сіла на людськім путі
І зернятка дітям роздавала.
не прості зернятка - золоті.

Учень.
У руки беру колосок золотий,
Він сповнений слави людської,
В нім дівчини чую я голос дзвінкий,
Новатора і ланкової.

Вчитель. 
Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Будь-яке свято не обходиться без паляниці. Хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей. З хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого, виряджаючи сина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць.
Хліб і рушник — одвічні людські символи. Хліб і сіль на вишитому рушникові — гостинність українського народу.     
                  
Вчитель. 
Багато про хліб написано в книгах. Не перелічити пісень, легенд, загадок, прислів'їв про хліб.
А хто з вас знає загадки про хліб?

(Діти загадують загадки).
Учень     
А я знаю прислів’я про хліб:
-Не страшна біда, коли є хліб та вода.
-Лежачого хліба ніде нема.
- Сій вчасно - вродить рясно.
Посій упору, будеш мати зерна гору.
Не кожух гріє, а хліб.
Яка пшениця, така й паляниця.
Земля-годівниця аж парує, та хліб людям дарує.
Поганого хліба немає - погано, як нема хліба.

Вчитель
Дуже багато народних звичаїв пов’язано з хлібом.
Учень 1. Якщо впала додолу скибочка — неодмінно підніми і, поцілувавши, поклади на стіл.
Учень 2. Хліб ріжуть тільки в руках — лівою тримаючи хлібину, притиснувши її до грудей, а правою — ножа.
Учень 3. Паляниця, за добрим українським звичаєм, мала неодмінно лежати на столі. Не можна її класти сподом догори.
Учень 4. Коли хтось знаходив на дорозі окраєць, не можна було через нього переступати. Треба підняти, обтрусити й покласти на видному місці птахам.
Учень 5. Крихти зі столу ніколи не змітали на долівку, збирали й віддавали курям. А крихти свяченої паски — худобі й птиці.
Учень     "Крихта хліба".
 З лісосмуг, де свищуть сніговищі,
 Де не стало корму и тепла,
 Перебрались лагідні синиці
 У садки до нашого села.
 В завірюху, ожеледь, морози
 Стукають синиці у вікно,
 З горобцями ділять на дорозі
 Крихту хліба мерзлу і зерно.
 Пригощав пташок я з годівниці
 І почав нарешті відчувать,
 Що для когось крихта - це дрібниця,
 А для пташки - жить чи замерзать)

Вчитель
Як гірко буває, коли ми бачимо шматок хліба на підлозі в коридорі, під партою. Хліб — не забавка, він вимагає до себе чемного, поважного ставлення.

Учениця Етюд про хліб
Яйце розіб’є, білком помаже.
На дерев’яну лопату - та в піч,
І тріскотітиме іскрами сажа -
Мініатюрна зоряна ніч.
На хмелі замішаний, видме груди.
Зарум’янілий, круглий на вид.
Скоринка засмалена жаром буде,
Аж розіграється апетит.
В підсохлому тісті кленова лопата
Вийме з черені, де пікся в теплі, -
І зачарується біла хата
З сонця пахучого на столі.

Сценка (уривок  пєси Коломійця * Фараони*

Вчитель
А як  пекли колись? Нині вже мало сто з молодих господинь випікає хліб. А ми запросили сьогодні в гості бабусю наших учнів. Вона для вас підготувала цікаву розповідь про випічку хліба.

Бабуся
У кожній сільській хаті була така традиція: як тільки родина заселяла нове житло, вона переносила зі старого стіл і пікну діжку. «Без столу, печі і діжі, — наголошувало прислів’я,, — немає тепла і їжі». Усе можна було позичити чи взяти на тимчасове користування у сусідів, а от пікну діжу ніколи не виносили з хати. Вона вважалась святою, бо в ній народжувався хліб. Пікна діжка — це родинний оберіг. її не годилося використовувати для якихось інших цілей, окрім свого призначення. Тільки коли розплітали молоду на весіллі, її садовили на діжу. У цьому обряді був глибокий зміст: відтепер молода господиня мала забезпечувати майбутню родину печеним хлібом.
 Зачинок робили раз на тиждень у четверговий вечір. «Хліб, — казала мама, — треба пекти в жіночий день. У мене він найкраще вдається у п’ятницю». За давнім звичаєм у цей час, якими б не були родинні стосунки, вони мають налагодитися — ні прокльонів тобі, ні сварок. Інакше хліб не вдасться.
 Руками легко випліскувати круглу, наче сонце, хлібину, клали її на рушник. А потім на ясенову лопату клався капустяний листок, притрушувався борошном, і лише тоді на нього переносили хлібину. Ловко шугали в гарячу утробу печі лопату, потім другу, третю… Виходити з хати під час випікання хліба не можна було, рипати дверима — теж, бо хліб зглевкотіє, «на два пальці будуть закальці».
 А яке чудесне дійство — витягання хліба з печі. Витягнуть його з печі, зважать у руці: якщо важкуватий — ще не пора виймати. А коли від легкого постуку спід паляниці відгукнеться дужим передзвоном, починають виймати рум’яні хлібини. Кожен буханець треба обов’язково видмухати, одшкребти нижню скоринку від залишків капустяного листя, і вони стають чистенькі, рум’яні.

У наш час роблять все машини.відео
1.         За 5-6 тисяч літ до нас
Вже пахло в світі хлібом
І перший древній хлібодар
Ним снідав і обідав.
2.         З тих незапам’ятних часів
Хліб на столі – це свято.
Скажіть, святіме щось за хліб
Чи будемо ми мати.
3.         Чого ж так часто хліб святий
Кидаємо під ноги?
Лежить він скривджений такий
На всіх шляхах-дорогах.
4.         Лежить, буває, під столом,
Під партою, під килимом,
Здобутий нелегким трудом,
Политий щедро потом.
5.         Чому ж кидаємо його
Безжалісно, бездушно?
А десь голодне дитинча
Чекає хліб насущний.
6.         А десь в молитві день і ніч
Про хліб нужденні мріють
І руки вмілих трударів
Зерно у землю сіють.
7.         Зростає колос золотий,
Налитий сонцем й небом,
Щоб ми вклонилися йому
І багатіли хлібом.
8.         І кожен день, і кожну мить
Дай, Боже, Хліб насущний,
Щоб ми могли у мирі жить,
Щоб не були бездушні.
9.         Хліб – усьому голова,
Хліб – як сонце, кажуть,
Хліб – це спокій, мир, життя,
Хліб – це справжня радість.
10.       Молись до хліба, не кидай,
Хай хліб спасінням буде,
Бо не черствіє хліб святий,
Черствіють тільки люди.

8. Спогади про голодомор.
_ Діти, хто з вас і вашої родини приймали участь в акції „Засвіти свічку”?
 24 листопада відбулася всеукраїнська акція „Засвіти свічку”. Вона проводилася на знак вшанування пам’яті невинних жертв Голодомору.
Великий голдод 1932-1933 років в Україні забрав життя від 7 до 10 млн. невинних людей. Це Були страшні часи в Україні, коли у людей не було чого їсти. Хліб людям тільки снився. Це був страшний рік, коли такі хлопчики і дівчатка, як ви не бачили хліба в очі. Вмирали від голоду малі й старі, вмирали сім’ями, вмирали селами. А радянська влада вивозила зерно за кордон.
Про ті страшні часи пишуться книги, створюються кінофільми. І сьогодні давайте запалимо свічечку в пам’ять про тих, хто помер від голоду в той далекий 1933 рік. Підведіться, схилимо голови, пом’янемо тих, кого забрав із життя голод.
9. Складання правил поводження з хлібом.

ПАМ’ЯТКА
1.         Пам’ятаю, що хліб – святий.
2.         Бережу хліб, не викидаю.
3.         Пильную, що не падав додолу.
4.         Як упаде хліб, підніму його, перепрошу, поцілую і з’їм.
5.         Недоїденим хлібом пригощаю пташок.
6.         Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти.
7.         Шаную працю людей, які виростили хліб.

10. Читання віршів про хліборобів.
1.         Честь і слава хліборобам
Хлібороби хліб нам роблять,-
Знаєм ми про це усі.

2.         Слава, слава хліборобам!
Як їсте ви паляницю,
Калачі смачні їсте,-
Не забудьте уклониться
Хліборобові за те!

(Пісня.)
3.         Хліб – багатство найцінніше,
Гість жаданий в хаті,
З тих часів, коли навчились
Його виробляти.
4.         Імен багато має хліб,
Є гарні і незвичні –
Рогалик, торт, батон, пиріг
І паска й паляниці.
            Ще – бакалійник і калач,
Перепічка і Ніцца,
І завиванець, і погач,
Галушки, коржик і лаваш.

5І колобок, і легуміна,
І мандрик, і пампушки,
Книші, лангоші, пиріжки,
Хрусти, сухарики і пишки.
            Пахучий хліб, духм’яний хліб,
У будень і на свято
Учіться, діти, весь свій вік
Святий хліб шанувати.
відео
6          Хлібе, святий наш , хлібе!
Перед тобою голову схиляємо.
Вустами прихиляємось до тебе
І клятву вимовляємо  
Клянусь тебе любити ніжно й щиро
Клянусь навіки шанувать тебе!
Вчитель. А на цьому слова:  бувайте здорові!
Бажаємо щастя, здоров’я на довгі літа!
                   Отче наш
Діти   Дай, Боже, здоров’я Вам і родині вашій
Світлого хліба, мирного неба, чистої води.

Щоб ви завжди здорові були,
І врожай був багати

Щоб раділа кожна хата,
Дай нам, Боже, у полі роду.

У полі роду, у хаті згоду.
Дай нам, Боже, широкі ниви.

А на тих нивах рясні ячмені –
Пером - перисті, зерном – зернисті.



Артисти, що ставили уривок з п’єси "Фараони"



  



"Свято Коляди 2013"




















ВИХОВНА ГОДИНА ЗА ТЕМОЮ:« МОЇ ЗАХОПЛЕННЯ, МОЇ УПОДОБАННЯ…»
(7-Б клас)



МЕТА:
-          ознайомити  учнів  з  поняттям  «хобі», з  видами  та  різновидами  захоплень;
-          вчити   дітей  розповідати  про  себе,  свої  уподобання,  свою родину;
-          розширювати  кругозір  учнів;
-          розвивати  слухову,  моторну,  зіркову,  оперативну  пам’ять  дітей;
-          розвивати  логічне  мислення,  здогадку  дітей;
-          виховувати  поважливе  ставлення  до  захоплень  інших;
-          виховувати  культуру  спілкування  один  з  одним;
-          виховувати  бажання  дізнаватися  щось  нове,  пробувати  свої  сили  у  різних  сферах  діяльності.

ОБЛАДНАННЯ: презентація  « Хобі», презентація « Мої  вчителі», мультфільм,  відео  дітей 5  класу, пазли,  малюнки,  вишивки, конструктори, картки.
                              Хід  виховної   години.
I. Оргмомент. Привітання.  План  уроку.
 Добрий  день,  любі  мої    Як  настрій?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
Сьогодні  на  нашу  виховну  годину  завітали  гості, ваші  вчителі, тому  що,   вони  хочуть  дізнатися  про  вас  більше. Тема  на  сьогодні – « Мої  захоплення, мої  уподобання». Я  дуже  сподіваясь, що  ми  всі  дізнаємося  щось  новеньке..
     Дітки, щоб  ви  хотіли  почути  чи  побачити  на  вих. годині? ( думки  учнів)
    Так,  ми  з  вами  познайомимося  з  різними  хобі: корисними, здоровими, рідкісними, професійними, з  вашими  особистими  та  хобі  вашої  родини. Я  приготувала  для  всіх  сюрприз.
     Почнемо?
II. Основна  частина.
    Давайте  з’ясуємо,  що  таке  хобі? Як  ви  розумієте  значення  цього  слова?
    Правильно,  хобі – яке-небудь  захоплення,  улюблене  заняття  у  вільний  час. Це  слово  прийшло  в  українську  мову  з  …  АМ. Тобто захоплення, хобі – це  те, що  нам  подобається  робити  у  вільний  час.
     Поясніть,  коли  у  вас є  вільний  час?
     Добре, а  що  ж  ви  любите  робити  у  свій  вільний  час?
     Давайте  за  допомогою  презентації  з'ясуємо, які  ж  існують  захоплення; а  якщо  ви  побачите   те,  чим  ви любите  займатися -  підніміть  руки.
    А тепер   я  пропоную  провести  експеримент: учні діляться  на  2  команди і  отримують  аркуші, такі  ж  аркуші  отримують  наші гості. Я  називатиму хобі учня  або  учениці, те  що  стосується  лише  його, а  ви  повинні  зрозуміти,  про  кого  я  кажу  і  записати  його  або  її  ім'я. Подивимось  наскільки  ви  добре  знаєте  один  одного, а  ваші  вчителі  - вас. Будьте  уважні, підкажу  - ви  всі  переплутані.
 ( дивимось  відео  з  учнями).
   Дуже  добре. Давайте  ви  тепер  покажете  нам , що  ви  принесли і  поясните  - чому.
        ( учні  показують    свої  малюнки, вірші,констуктори)
  А  тепер  -  сюрприз. У  наших  вчителів  також  є  хобі, і  ми  спробуємо  здогадатися,  про  кого  я  розповідатиму. Доречі,  інформація   з  перевірених  достовірних  анонімних  джерел.
    Молодці!  Ви  правильно  здогадались  про  всіх  вчителів.
                  Вгадайте,  яке  хобі  переклодається « Володар  помер» - це  шахи,  тому  що  це  слово  походить  від  персидських  слів  « шах  мат»
           Скажіть  мені.  Чи  любите  ви  дивитися  телевізор?  Я назву  вам  хобі, а  ви  назвете  ТВ  програму:
        - готувати ( Мастер  шеф)
       -  співати ( Х фактор, Караоке  на  майдані)
      -   танцювати  (  Танцюють  всі)
      - показувати  фокуси, читати  реп,  іздити  на  мотоциклах  ( Україна  має  талант)
       -  подорожувати  ( Орел  чи  решка)
      -  розказувати  анекдоти  ( Розсміши  комика).
   Добре,  а  чи  може хобі  бути  корисним  для  багатьох   людей?  Якщо  це  винаходи.
       У  19  столітті  жив  незвичайний  чоловік, якого  звали  Едисон.  Він  любив  щось винаходити, щоб  полегшити  своє  життя. Він  вважався  великим  винахідником. Одного  разу  він  змайстрував  нову  калітку,  але  вона  важко  відкривалася. Друзі спитали  його, чому  він – великий  винахідник  не  полагодить  її. Відповідь  приголомшила  усіх: « Моя  калітка  це  і  є  великий винахід. Вона  з'єднана  з  насосом  у  колодязі  і  кожен  , хто  через  неї  проходить  і  її  відкриває  накачує  мені  20  літрів  води.»
      Американець  британського  походження  Олександр  Грехем  Белл  був  логопедом  і  працював  з  дітьми,  а  у  свій  вільний  час  він  придумав  телефон.  У  старинному  телефоні було  дві  трубки – в  одну  треба  було  говорити,  а  з  другої  слухати. Це  сталося  10  березня  1876  року. Перше,  що  сказав  Белл  своєму  асистенту  було : « Міс-
Тер  Ватсон,  зайдіть  до  мого  кабінету,  будь ласка.»
      У  1928  році  Олександр  Флемінг, шотландський  вчений,  експериментував  з бактерією. Одного  ранку  він  помітив,  що  в  пробірці,  де  знаходилася  бактерія  з’явилося  щось  зелене  та  м’яке. Олександр  Флемінг  вже  збирався  її  викинути  та  раптом  помітив,  що  ця  зелена  субстанція  вбила  бактерію. Це  була  пліснява  Пеніціліум. Завдяки  цьому  винайшли  перший  у  світі  антибіотик  першого  ряду  пеніцілін у  1943  році  і  врятували  багато  життів.  У  1945  році  Олександр  Флемінг  отримав  Нобелівську  премію.
       У  1886  році  аптекар з  Атланти,  штат  Джорджія, США  Джон  Пембертон випадково  винайшов  напій  Кока-кола. Він  зробив  коричневий  сироп,  перемішавши  листя  коки  та  горіхи  коли. Він  назвав  напій  кока- кола  і  продавав  як  ліки  від  усіх  хвороб. Лише  декілька  людей  купило  ці  ліки, тому  Пембертон  продав  рецепт  іншому  аптекарю  Асі  Кандлеру.,  який  додав  у  напій  газировки  і  став  міліонером. Зараз  не  додають  ні  листя  коки  ні  горіхів  коли  у  напій,  але  рецепт -  таємниця. Лише  де-кілька  людей  знає  його,  але  смак  кока-коли  однаковий  і  в США  і  на  Україні.
    Мені  б  дуже  хотілося, щоб  ви  допомогли  мені. Вчора  я  вам  приготувала назви  незвичних  хобі,  але  налетів  вітер  і  переплутав  всі  букви. Отже  ваше  завдання – правильно розташувати літери у  словах і  прочитати,  які  ж  незвичні  хобі  існують.
    ( Альпініст,  спелеолог, дайвер,  байкер,  флорист, геймер)
     Розібрати  з  дітьми,  що  означають  ці  хобі.
 Наступне  завдання  - творче. Ви  будете  дивитися  знайомий  вам  всім  мультик  та  рахувати  кількість  хобі,  які  ви  побачите

мультик "Іванко з будинку творчості"

Підведення підсумків. 























      

Немає коментарів:

Дописати коментар